2013. április 14., vasárnap

Kalóriák és személyiség


 
  

Szerencsére az elhízás "túl sok kalória" szimpla teóriája halott, vagy legalábbis erősen visszaszorult amiatt a ráébredés miatt, hogy sokkal több minden van a háttérben ennél. (Ez a kijelentés nem precíz: végső soron mindig is a kalória egyensúly fogja meghatározni a fogyást, azonban az, hogy miért visz be az egyén adott mennyiségű kalóriát, valóban számtalan fiziológiai és pszichológiai októl függ — a szerk.) A magasabb fehérje bevitel, a több mozgás, a jó minőségű és helyes időzítésű szénhidrátok és a hasonlóan hasznos információk fontosak az egészség megőrzéséhez és a fogyáshoz. De mi van, ha a személyiséged miatt leszel végül is vékony vagy kövér? Akkor mi van?
Ez elgondolkodtatott. Azért lennék zsírtalanabb, mert van valamilyen személyiség jegyem, vannak valamiféle furcsa szokásaim? Valamilyen okból ez az elképzelés zavar engem. Nem tudom miért, nem kellene, hogy így legyen. A gondolat, hogy az ember személyisége befolyásolja az életét, nem túl sokkoló. Hát persze hogy nem, teljesen érthető! Például ott vannak az ejtőernyőzők. Nekik milyen a személyiségük? Állandóan aggódó? Pesszimista? Tegye föl a kezét, aki ugrik és ilyen? Hallllóóóó? Senki? Gondoltam!
A személyiség befolyásolja az életünket, de mint a "megfogható" tudományok művelője, aki élettannal, enzimekkel és hasonlókkal foglalkozik, az elképzelés, hogy kövér lehetek amiatt, amilyen karakter jegyeim vannak, nem olyasmi, ami a látómezőmben volt. De egyszer csak ráakadtam egy érdekes tanulmányra az elhízottak személyiségéről és hogy mennyire voltak sikeresek egy súlycsökkentő programban: Sullivan S, Cloninger CR, Przybeck TR and Klein S.Personality characteristics in obesity and relationship with successful weight loss.International Journal of Obesity 2007 31:669-674.

Bevezetés
Nem kell bemutatnom, hogy mekkora elhízási járvány van Amerikában és gyakorlatilag az egész fejlett világban. Észak-Amerikában kb. a nők 45%-a, a férfiak 30%-a éppen most is súlyt próbál leadni. Az évek során tanulmányok megpróbálták feltérképezni a személyiség és elhízás kapcsolatát, de ellentmondó eredmények születtek. Emiatt a kutatók a jobb eredmények érdekében egy új kérdőívet vetettek be, a "Temperamentum és Karakter Kérdőív" nevűt. Három fő kérdés volt a tanulmány célkeresztjében:
  1. Vannak személyiségbeli eltérések a sovány és elhízott emberek között?
  2. Vannak személyiségbeli eltérések azon elhízott emberek között, akik súlycsökkentő módszereket keresnek és azok között, akik nem?
  3. Vannak személyiségbeli eltérések azon elhízott emberek között, akik súly vesztettek viselkedés terápia segítségével és azok között, akik nem?


Módszerek
Sok, 503 ember volt ebben a tanulmányban, ami könnyen kivitelezhető az ilyen kérdőív alapú vizsgálatoknál, de szükséges is érdemben elemezhető adatok nyerése érdekében. Ez volt az eloszlás:
  • 264 ember soványnak volt tekinthető (testtömeg index: BMI 18.5-24.9)
  • 56 elhízott ember az általános populációból (BMI >=35)
  • 183 elhízott ember a Washington Egyetem súlykontroll programjából (BMI >=30)

A kutatók mindenkinek egy olyan sorozat kérdést tettek fel, ami a személyiség hét dimenzióját vizsgálta, amelyek ezek:
  • Újdonságkeresés (NS - Novelty Seeking)
  • Fájdalomkerülés (HA - Harm Avoidance)
  • Jutalomfüggőség (RD - Reward Depedency)
  • Kitartás (P - Persistence)
  • Önirányítottság (S - Self-Directedness)
  • Együttműködés (C - Cooperativness)
  • Transzcendencia (ST - Self-Transcendence)

Eredmények
Személyiségbeli eltérések a sovány és elhízott emberek között
Mit találtak? Eltérések voltak a kitartás és az önirányítottság jegyekben. Az derül ki, hogy a kövér csoportnak alacsonyabbak ezen jellemzői, ami azt jelenti, hogy könnyebben feladják a dolgokat, visszafogottabbak, inaktívabbak, és a szokásaik inkonzisztensek a hosszú távú céljaikkal. Ez mind elég nyilvánvaló, nem? De, semmi meglepetés eddig.
Van még azonban egy differencia, az újdonságkeresés. Az elhízottak magasabb pontokat kaptak itt. De én zsírmentes vagyok és én is keresem az új élményeket! Nem vagyok unalmas, tényleg! Az újdonságkeresés magas foka meglepett és sértőnek találtam. Nem értettem, hogy miként áll össze a kép. Magamra és a nem zsíros barátaimra gondoltam. Mi is szeretjük a kalandot, járunk túrázni, bicajozni, vitorlázni  szinte mindent csinálunk, amire gondolni tudsz. Hogyan lehet mégis nekünk alacsonyabb az újdonságkeresés pontszámunk?
Nos, ha megvizsgáljuk, hogy a kutatók miként határozták meg az újdonságkeresés fogalmát, akkor világossá válik a dolog. Az újdonságkeresés azt jelenti náluk, hogy valaki felfedező, kíváncsi, lelkes, de egyben impulzív, dolgokat könnyen megunó, rendszertelen valaki, aki a monotónia elkerülésére törekszik. Amennyire azt akarom mondani magamról, hogy újdonságkereső vagyok, rá kell jönnöm, hogy mennyire szeretem a rendet, megszokást, rendszerességet. Szeretem a heti menetrend szerint lezajló, előre eltervezett "kalandokat". Szívesen látom a rendet  mondjam azt, hogy monotóniát  a rendszeres szombat reggeli bevásárlástól kezdve az ételkészítés és csomagolás másnapi rituáléjáig. Ha mindezt figyelembe veszem, akkor már látom, hogy az alacsonyabb testzsír és az alacsonyabb szintű újdonságkeresés miként függhet össze. Ki tudta?


Elhízott emberek eredményei súlycsökkentő programokban és azok nélkül
Itt sincs nagy meglepetés. A súlycsökkentést támogató programokban résztvevőknek magasabb a jutalomfüggősége (elkötelezettek és függőek), valamint az együttműködési hajlamuk (szociálisan toleránsak, segítőkészek és konstruktívak). Ha hajlamos vagy beszállni egy ilyen programba, akkor valószínű, hogy szükséged van másokra és képes is vagy jól együttműködni velük.

Milyen személyiségek sikeresek a súlyvesztésben?
Szóval mi választotta el a sikeresen súlyt vesztőket (22 hét alatt a kezdeti súly legalább 10%-a lement) a kudarcot vallóktól (kevesebb, mint 5%-ot adtak le)? Az újdonságkeresési tendencia megint. Akik erősen keresték az új élményeket sikertelenebbek voltak, nekik több bajuk akadt a súlyuk kordában tartásával. A kutatók azt jelzik, hogy az ilyen személyiségek unaloműzésből is esznek.

Nekem van egy másik elméletem a saját és az általam ismert emberek tapasztalatai alapján. Ha nem tervezem meg előre, hogy mit fogok enni, nem vásárolok be megfelelően és nem főzök, akkor én is olyasmiket fogok enni, amik nem annyira jók! Nem hiszem tehát, hogy az unaloműzés lenne a teljes sztori. Szerintem a rend és szervezettség hiánya  ami az újdonságkereséssel összekapcsolható az, ami helytelen táplálék választáshoz vezet, amiből meg persze elhízás következik. És ha nagyon rá vagy izgulva az állandóan új kalandokhoz, akkor nem hiszem, hogy rendszeresen fogsz edzeni.


A következtetések
További eszközöket ad a kezünkbe, ha a súlyvesztés és elhízás témáját egy teljesen új nézőpontból figyeljük meg. Igen, fontos tudni, hogy mit kell tenni az egészségért és súlyvesztésért, de szintén tisztában kell lenni azzal, hogy milyen viselkedések akadályozzák meg ezeket a dolgokat.
Mindez az elhízási járványnak egy új dimenziót ad. A gyorséttermi és egyéb szemét kaják tették lehetővé az újdonságkeresőknek, hogy nagyon változatos formában jussanak hozzá könnyen és gyorsan egyformán rossz ételekhez? Mi tettek az ilyen személyiségű emberek 50 vagy 100 évvel ezelőtt? Eleve kevesebben voltak, vagy a rossz ételek nem voltak elterjedtek és könnyen hozzáférhetők? Van min rágódni  mondhatjuk, ha megbocsátod a szóviccet! T

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Blogarchívum