2013. április 14., vasárnap

Életfogytiglan — Illés Norbert interjú

 Tesztoszteron eMagazin
Életfogytiglan — Illés Norbert interjú Farkas Tamás (ONE WAY SYSTEM), Illés Norbert lifetime naturál testépítő, Superbody Athletik bajnok
2009. november


Mindig van olyan, aki megpróbálja a lehetetlent.
Mindig van Dávid, aki szembeszáll Góliáttal.
Aki nem hajlandó figyelembe venni korlátokat és bebizonyítja, hogy határok csak elméletben léteznek.
Kell, hogy így legyen!

Kattints
Illés Norbert
képgalériánk
Elég durva szezonon vagyunk túl! Volt már ilyen sűrű program a versenyzői pályafutásod alatt?
Igen! 2007-ben is 3 versenyen indultam, mint idén. Akkor volt a BodySport Kupa open kategória, ott 8. lettem, majd a SuperBody Athletic kategória, amit a magasban nyertem és az összetettben 3. lettem. Végül pedig a Bodybuilding vs Strongman, ahol a naturál kategóriában 2. lettem. Idén a BodySport Kupán 3. lettem a klasszikus-ban, a SUPERBODY-n 2., illetve 3. az összetettben. És végezetül a WABBA VB Body fitness kategóriában bronzérmes.

Mennyire bírtad a versenyzéssel, felkészüléssel járó viszontagságokat? Tudjuk, hogy néhány versenyző komoly problémákkal küzdött a versenyek során. Sőt van, aki utána kórházba is került.
Nem volt különösebb gondom a diétával. Mondjuk a versenyek előtti utolsó hét volt a legkeményebb, azt nem kívánom senkinek. Nagyon rossz volt, mert szinte semmihez nem volt erőm és nem nagyon tudtam kommunikálni a környezettemmel. Ez borzasztó volt. Amúgy a versenyeken nem volt semmi bajom. Gondolom azért nem, mert extra változtatásokat nem eszközöltem, illetve nem avatkoztam be a szervezetem működésébe drasztikus módon.


Szeretnénk, ha értékelnéd az őszi versenyeket és a helyezéseidet!
A versenyek, amelyeken indultam úgy gondolom mind mérföldkövei egy-egy őszi szezonnak, nem beszélve arról, hogy egy világbajnokság is volt köztük. A BodySport kupán harmadik lettem Lénárd Lajos és Nagy Ferenc mögött. Abszolút elégedett vagyok az eredményemmel, ami nem vitatható. Itt még nem voltam teljesen kész és nem is tudtam hozni azt a fazont, amit egyébként vártam volna magamtól. A SuperBody-n második lettem a magas kategóriában Nagy Ferenc mögött. Ennek a helyezésnek is nagyon örültem. Az összetettben a papírforma szerint 3. helyet szereztem meg, mivel itt már Lénárd Lajos is beszállt a csatába. Mondjuk, ha Csorbai Ádám is ott van, akkor a 4. hellyel kellett volna megelégednem. Ami a formámat illeti, úgy láttam, hogy a lábam még itt sem volt teljesen kész, de Csorna óta sokat javult. Aztán sikerült indulnom a WABBA VB-n, ahol végül is 3. lettem. Sokak szerint egyértelmű második, de voltak bátrabbak is, akik Lajos elé tettek volna, illetve döntetlent mondtak. Ez utóbbit nagyon nem tudom elfogadni. A Lajos klasszisokkal jobb volt. A második hely vitatható, de az olasz srác is nagyon jó volt, így nem bánom a helyezésem, maximálisan elfogadom azt. A formám szerintem a Vb-re egész jó lett és tényleg közelvoltam a maximális szárazsághoz, amit tisztán el lehet érni.

Milyennek láttad az ellenfeleidet?
Akiktől a versenyek alatt tartottam, illetve számoltam velük az Lénárd Lajos, Nagy Ferenc Gábor, Csorbai Ádám, Csatári Ervin és Borbély Csaba volt. Mindannyian nagyon jó versenyzők és nem volt alaptalan a félelmem velük szemben. Bár Ervinnel és Ádámmal sajna nem kerültem kontaktba a színpadon. Ebben az évben szerintem a legjobb fizikumot Csorbai Ádám hozta. Nagyon kár, hogy nem tudta a SuperBody-t végig vinni. A Lénárd Lajos is nagyon jó és kettejük értékelése nagyon vitatható. Lajos iszonyat jó arányokkal rendelkezik és pompásan tudja megmutatni magát, míg Ádám elképesztően száraz és éles. Szóval ebben a kategóriában szerintem ez az év az övüké, ha az eredményeket nem vesszük figyelembe.


A tudatos testépítők közé tartozol. Ismereteid és tapasztalataid birtokában elemezve készíted el a programjaidat, amelyek szerint készülsz. Régóta publikálsz a neten, olvassuk írásaidat magazinban. Mindenben ilyen akkurátus vagy?
Nem mondhatnám. Próbálom átültetni az élet egyéb területeire is a következetességet, de ez elég nehezen megy nekem. A testépítésben úgy működik minden, hogy "igen" vagy "nem". Az életben egy kicsit ez más, mivel nem csak a saját”szervezeteddel” dolgozol, illetve vagy kapcsolatban. Sok az érzelem, irigység és egyéb emberi dolgok, amik nehezen kiiktathatóak. Ezek sokszor ledöntik a terveket, célokat. Persze lehet mérlegelni, hogy mi a fontosabb. A testépítés egy tanulási folyamat, amiben vagy segítenek, vagy évekig botorkálsz a rossz utakon. Én Radnai Tamástól szoktam kikérni az adott dolgokkal kapcsolatos meglátását, véleményét. Legyen szó edzésről, étrendről, kiegészítőről, ami számomra egy kicsit is kétséges, akkor elsősorban Tamással értekezem. Majd fontolóra véve az Ő válaszát, meglátását alaposan végig gondolom a dolgot és aszerint döntök. Persze vannak mások is akiket megkérdezek és elgondolkodom az ajánlataikon. Ők személy szerint Kozaróczy Tibor, Tihanyi András. De alapjában véve Tamás az, aki nagyban hozzájárult az eddigi tudásomhoz, gondolkodásmódomhoz ebben a sportban.

Lehet, hogy valaki nem hiszi, más feleslegesnek tartja szóba hozni, hogy te hangoztatod a naturál testépítő mivoltodat. Mélyedjünk el ebben a témában. Pontosan mit jelent az, hogy te naturál body builder vagy?
Hát, igen. Van, aki szerint nem érdemes erről beszélni. Úgy gondolom, hogy ez versenyzői szinten nem beszédtéma, illetve nem érdemes erről beszélni. A többség szteroidokkal készül, ez elfogadott. Ha nekem, vagy más naturál testépítőnek is meg van a lehetőségem arra, hogy ezekkel a szerekkel éljek, akkor miért nem teszem én is. Ezért versenyszinten ezt nem kell hangoztatni. Nagyon hülyén néz az ki, hogy én csak azért lettem 10., mert naturál vagyok nem úgy, mint a többiek. Ez kissé gyerekes. Abból a szempontból is, hogy kifogásokat keresünk és abból is, hogy szinte már-már árulkodunk valakinek. Ha valaki naturál testépítő az magának legyen naturál testépítő! Én magamnak vagyok elsősorban naturál. Másodsorban, pedig egyfajta példát, esetleg értékrendet szeretnék mutatni a fiataloknak, hogy ilyen és ilyen eredményeket lehet elérni tisztán is. Ezért indulok olyan kategóriákban, ahol még tisztán lehet hozni olyan méreteket, ami lehet nyerő is éppen. Másrészről pedig úgy látom, hogy egy anyagos testépítőnek sokkal, de sokkal nehezebb dolga van. Ugyanis pluszba még az anyaghasználathoz is értenie kell (vagy a segítségnek), illetve még az ehhez szükséges anyagiakat is elő kell teremtenie. Tovább fokozva, sokkal több az anyagos testépítő versenyző, így ott még nagyobb a harc még nagyobb a küzdelem. Tehát szinte már azt kell mondanom, hogy nagyobb tisztelet illet meg az én szememben egy anyagos testépítőt, mint egy naturált. Persze csak a sport szempontjából. Hogy mi számít naturálnak? Ez is egy vitatott kérdés. Nem is tudnám pontosan megfogalmazni, de szerintem a prohormonoktól kezdve a szteroidokon át a tiszta hormonokig, illetve már a franc se tudja, hogy meddig. A lényeg, hogy aki már egyszer "koxolt" az sajna már nem lehet lifetime naturál!

Miért nem használsz kémiai segítséget? Mi tart vissza ettől?
Igazából, most már csak a múlt tart vissza leginkább. Azt hiszem most értem el egy olyan szintre, hogy elgondolkodhatnék az anyaghasználaton. De nem teszem, mert az nem én lennék. Persze nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy mit tudnék magamból kihozni. Ez nem titok. Igazából visszatartani annyira nem tart vissza az egészségi állapot kérdése, mert valljuk be őszintén, hogy aki komolyan "testépítőzik" az már jó párszor odavágott az egészségének edzéssel, hízással-fogyással, stb. Persze a másik oldala a komolyságnak az, hogy az egészségre nagyon vigyázni kell különben lőttek a sportnak és a jó szerepléseknek. A másik dolog a pénz. Egyszerűen számomra nem éri meg havi szinten százezreket költeni anyagra, hogy még plusz nem tudom én mennyivel nagyobb legyek. Nem célom profi szinten versenyezni. Így számomra a szteroid téma kicsit olyan, mint a cigaretta. Kidobott pénz, a füst elszáll a levegőbe.

Soha nem kísértett meg a vágy, hogy ennyi tiszta szenvedés után átlépj egy olyan határt, amit eddig mindig csak érinteni tudtál?
Valójában annyira nem, hogy komolyan gondolkodjam rajta. Ennyi év után az emberben vannak pillanatok, amikor azt mondja, hogy most kicsit edzenék anyaggal, hátha "nem kell annyit szenvedni" címszó alatt. De mint mondtam nem akarok többet tömegben, nekem ez a klasszikus kategória megfelel versenyzői szinten. Ezt lehet hozni tisztán és biztos vagyok benne, hogy még tudok csiszolni a formán.


Mit gondolsz azokról, akik bevállalják a kúrákat és a mellékhatások veszélyét a nagyobb, erősebb izmokért?
Ez mindenkinek a maga döntése, maga eredménye. Nem tudok mit mondani rá. Csak arra lenne, van reakcióm, amikor egy kezdő tizenéves akar egyből koxolni.

Miért érzel késztetést, hogy összemérd a tudásodat olyanokkal, akik előnyt élveznek?
Nem érzek késztetést erre egyáltalán. Nem érdekel, hogy valaki cuccol-e vagy sem. Mint mondtam ebben a klasszikus vagy nevezzük Athletic kategóriának a súlyhatár miatt úgy érzem igen is van keresni valóm tisztán is.

Mit kell másképp csinálni az edzésben egy naturál versenyzőnek, mint a többieknek?
Nem választanám nagyon külön a kettőt. Talán annyiban, hogy koxszal többet lehet edzeni. Igaz ez nagy különbség. Mégis a legnagyobb hibát az edzésekben még mindig ott látom, hogy a legtöbben azon vannak elakadva, hogy hétfőn vagy kedden legyen mell-bicepsz edzés. Holott olyan paramétereket kellene figyelembe venni, mint a terhelés, volumen, regeneráció, lemaradt testrészek, stb.

Mi a különbség egy tiszta bodybuilder táplálkozása és a többieké között?
Nem tudom ezt sem pontosan meghatározni. Talán érdemes figyelembe venni azt a tényt egy naturál testépítőnek, hogy az étkezés az egyik lehetőség arra, hogy a hormonokat kihasználjuk, időzítsük. Tehát nagyon fontos az edzések környéki étkezések, a fehérje, szénhidrát beviteli időpontok. Mikor milyen fehérje, milyen szénhidrát, az étkezések gyakorisága, stb. Ez hosszú téma, amire itt nincs hely. Amit látok az, hogy sokan egyáltalán nem fektetnek hangsúlyt a zsírbevitelre diéta alatt. Csak azt számolják, hogy mennyi szénhidrátot és mennyi fehérjét egyenek. És ami a legrosszabb, hogy ezek a források sem származnak másból, mint csirkéből és rizsből. Szörnyű! Sokkal több halat, zöldséget, olajos magvakat, teljes tojást, kevés gyümölcsöt kellene fogyasztani. És tényleg ezt a csirke-rizst már lehetne egy kicsit pihentetni. Nem mondom, hogy nem hatásos, de egy kicsit változatosabban, egészségesebben is lehetne.

Mi az előnye annak, ha egy testépítő sportot választó ember nem nyúl veszélyes anyagokhoz?
Előnye? Az eredmények szempontjából nem sok. Több pénze marad, bár naturálként sem olcsó mulatság ez a sport. Az egészség, mindenképpen fontos. Gondolom, az élet nem csak arról szól, hogy 40, esetleg 50 éves korunkig akarunk Adoniszok lenni, utána meg mindegy mennyire leszünk „nyomorékok”, és járunk orvoshoz, kórházba, rendszeresen. Én szeretnék addig sportolni, ameddig csak lehet. Továbbá szeretnék unokákat és játszani velük, kirándulni és minden egyéb. Épp az elmúlt héten volt az évadzáró „terembuli”. Van egy idősebb tag a teremben, aki minden jóban benne van és biztatja a fiatalokat. Gyuri bácsi olyan 60 körüli, állandóan ott van a teremben és az összejöveteleken is. Mondtam a feleségemnek, hogy én is ilyen szeretnék lenni. Nem öreg lenni csak idős ember és fiatalokkal körbe venni magam, mert az élet nem érhet véget 40-50 évesen a TV előtt!

És mi a hátránya szerinted?
Hátránya maximum abban jelentkezhet, hogy magasabb kategóriákban nem tud versenyezni az ember, ennyi.


Ha azt mondanák, hogy holnap te leszel a Mr. Olympia, ha bevállalsz egy kúrát, mit tennél?
Ez egy fogós kérdés. Egy kúra? Hümmm!? :D Nézd, én ezt egyből úgy látom, hogy jó Mr. Olympia lennék-e? Tehát tudnék-e olyan üzenetet közvetíteni, amit mások nem tudnának. Ha ez így egy küldetés lenne, akkor bevállalnám, amúgy nem hiszem. De ez egy olyan kérdés igazából, hogy nem lehet rá válaszolni.

Mit tanácsolsz azoknak, akik éppen azon hezitálnak, hogy becuccoljanak vagy sem?
Ez attól függ, hogy milyen szinten állnak. Kezdőként semmiképpen sem. Ha valakinek tervei vannak a versenyzéssel kapcsolatban és már csak ez a lépés hiányzik, akkor tegye meg.... Ha készen áll rá. Ha biztosan készen áll rá. Van is egy jó írás a Tesztoszteronon: Biztos, hogy kész vagy a kokszolásra?

És mit mondasz azoknak, akik már megtették?
Ha szükségük van rá és okosak, megy a vonat, akkor kívánom nekik, hogy továbbra is jól alakuljanak a dolgaik. Csak annyi, hogy alaposan gondolják végig a jövőt is, mert nem lesznek örökké versenyzők és fiatalok.

Mik a feltételei a fejlődésnek azok számára, akik a naturál testépítést válasszák? Hogyan lehet optimalizálni számukra az izmok létrehozását, alakítását?
Alapjaiban véve a követelmények ugyanazok. Kezdhetném azzal az egyszerű lépéssel, hogy túl kell terhelni az izmokat és táplálni azokat. Nyílván meg kell találni egy olyan kalória beviteli mennyiséget, amivel minimális a zsírosodás, de már van fejlődés. Az alacsony testzsír százalék naturálok esetében még inkább követelmény, mivel a diéta alatt nagyon nehéz megtartani az izomszövetet, ha túl sok zsírt kell leadni. Tehát egy optimális balance az edzésben, hogy mindig lehessen újjat mutatni az izmoknak (nem kell egyből az összes lehetséges dolgot bevetni), illetve a legfontosabb a táplálkozás. Sokan szenvednek attól, hogy nem híznak, nem fejlődnek. Számukra egyetlen megoldás a még több kalória. Viszont még többen vannak, akik nagyon elzsírosodnak. Számukra a tápanyagok arányának megváltoztatása a szénhidrátok csökkentése, fehérjék zsírok arányának növelése, illetve a tápanyagok napi elosztása nagyon fontos tényező lehet.

Te milyen lehetőségeket látsz még a továbblépésre a testépítő jövődben?
Megmondom őszintén, hogy még látok lehetőséget pár év erejéig. Túl sok tömeget, méretet felszedni már nem nagyon tudok. Egyes testrészeken még szándékozom javítani, illetve a kidolgozottság, szálkásság mértékét fokozni. Ez utóbbi mindenképpen szerepel a terveim között. Az, hogy ezt hol és mikor fogom megmutatni, melyik versenyen még magam sem tudom. De célom, hogy kihozzam a legtöbbet magamból. Keresztszálkás farizom, stb.

Min szeretnél javítani?
Hát, váll és kar vastagságon mindenképpen. A comb szeparáción és szálkásságon.


Melyik verseny lesz a következő számodra?
Ez egy nagy passz. A 2010-es évet tuti kihagyom, mivel február végére várjuk a második gyermekünket és szeretnék a családomra koncentrálni. A következő verseny szezonomban úgy szeretném megtervezni a dolgokat, hogy sikerüljön több nemzetközi versenyre kijutnom, amik előre betervezettek. Egyszóval egy tudatosabb versenyszezon tervezést, szervezést tűztem ki célul.

Mit csinálsz még az év hátralévő részében?
Jelenleg az egész novembert kihagyom, és csak decemberben kezdek el edzeni, de csak heti 3 alkalommal amolyan bemelegítő szakaszként. A december az számomra amúgy is olyan ünnepes, családos hónap. Ilyenkor nem tudnék komolyan diétázni, edzeni. Januárban állnék neki egy komolyabb ciklusnak.

A végére egy demagóg kérdés. Mit jelent számodra a testépítés?
Számomra a testépítés egy nagyon klassz sport, de nem az életem. Egy olyan sport, ami sokat követel, de sokra megtanít. Egy igazi küldetés, hogy az embereknek megmutassak egy irányt és segítsek nekik, ha kell.


És ez a küldetés life time natural?
Igen. Örökké life time natural! T


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Linda video